أسئله المحاسبه الجزء الثاني

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

أسئله المحاسبه الجزء الثاني

مُساهمة  Admin في الخميس أكتوبر 30, 2008 4:13 pm

7- إيه الفرق بين أوراق القبض وأوراق الدفع ؟؟

أوراق القبض وأوراق الدفع يطلق عليها الأوراق التجارية ... وهي الكمبيالة والسند الاذني...

بس الفرق إنه لما يكون المسحوب عليه في الكمبيالة والسند الاذني هو الشركة أو المنشأة تبقى دي أوراق دفع تظهر ضمن الخصوم المتداولة في قائمة المركز المالي أو الميزانية

أما لو كان المستفيد من الكمبيالة والسند الاذني الشركة أو المنشأة تبقى دي أوراق قبض بتظهر ضمن الأصول المتداولة في قائمة المركز المالي أو الميزانية

يعني لو هنقبض من الورقة التجارية تبقى أوراق قبض لكن لو هندفع تبقى أوراق دفع .
----------------------------


8- ايه الفرق بين أوراق القبض وبين الأوراق المالية ؟؟؟

علشان يكون في العلم أوراق القبض والأوراق المالية هي من الأصول المتداولة

أوراق القبض زي ما عرفنا هي الكمبيالة أو السند الاذني اللي بيكون المستفيد فيها هي الشركة أو المنشأة

لكن الأوراق المالية هي الأسهم والسندات اللي بتشتريها المنشأة علشان تأخذ عائد من ورائها .-

--------------------------
عرف الدوره المستنديه و اعطي مثال لها وطرق متابعتها مع العميل؟:crazy000:

والتاني
بعد انتهاء السنه الماليه بثلاثه شهور اكتشف خطأ انه لم يتم احد المصادقات الي عميل ما كانت قيمه الفاتوره له 5000 جنيه واثبت الجرد الدوري عدم وجود اي زيادات في المخازن اذكر القيود اللازمه لتصحيح الخطأ:crazy000:
----------------------------------------------------------------------------------
9- هل المبيعات مدينة أم دائنة ؟؟؟


هذا السؤال أورده أحد أخواننا في الردود ... وهو مما سئل عنه في انتر فيو لأحد الشركات ..

أولا ما هي أنواع الحسابات ؟؟

أنواع الحسابات هي :-
------------------------------> حسابات حقيقية : وهي الحسابات التي تعبر عن شي حقيقي يمكن جرده ويمكن التصرف فيه - بالبيع مثلا - وهي مثل ( الأصول الثابتة )( مخزون البضائع )( الأوراق التجارية والمالية )( النقدية بالصندوق والبنوك )
------------------------------> حسابات شخصية : وهي المتعلقة بالأشخاص ، والأشخاص نوعين شخص حقيقي مثل ( محمد ، علي ، حسين ، ..... وهكذا ) وشخص معنوي مثل ( شركة .... ، مصلحة ..... ، مؤسسة .... ، ..... وهكذا ) .
------------------------------> حسابات وهمية أو أسمية : وهي عكس الحقيقية أي لا يمكن جردها ولا يمكن التصرف فيها لا بالبيع أو بالشراء. وهي مثل ( المصروفات والإيرادات ) فمثلا حـ/ الايجار هل يمكن عده أو جرده هل يمكن أن أبيع شوية أيجار . ، وأيضا مثل ( الخسائر والأرباح ) هل يمكن عد أو جرد الخسائر أو الأرباح لا يمكن طبعا . وأيضا مثل ( المشتريات والمبيعات ).

ايه لا استنى لحظة ... ازاي المشتريات والمبيعات لا يمكن جردها ؟؟؟ هي مش بضاعة ؟؟!!

لا .. لا ... حـ/ المشتريات وحـ/ المبيعات مش بضاعة هي عبارة عن قيم للبضاعة والدليل ان احنا مش خليناهم في حساب واحد لأن المشتريات بسعر التكلفة والمبيعات بسعر البيع فلا يمكن أن يوضوعوا في حساب واحد وبالتالي فحـ/ المشتريات هي عبارة عن حساب أسمي فقط تم عمله لمعرفة قيمة البضاعة المشتراه بسعر الشراء أو التكلفة ، وحـ/ المبيعات عبارة عن حساب أسمي فقط تم عمله لمعرفة قيمة البضاعة المباعة بسعر البيع ، فالحسابين لا يعبران عن شيء حقيقي

نرجع للسؤالنا ايه هو الحساب المدين من الدائن

** جميع الحسابات الحقيقية مدينة
** أما الحسابات الشخصية فهي مدينة لو أخذت ودائنة لو أعطت يعني بالبلدي لو واحد أخذ منك فلوس هيبقى ايه ؟؟ ... طبعا مدين ، ولو واحد أعطاك فلوس هيبقى ايه ؟؟؟.... طبعا دائن
** أما الحسابات الوهمية أو الأسمية
بالنسبة للمصروفات والخسائر والمشتريات كلها مدينة
وبالنسبة للإيرادات والأرباح والمبيعات كلها دائنة
-------------------------------------------

10- عرف الدورة المستندية وأعطي مثلا منها ؟؟؟


الدورة المستندية : من أسمها كده نعرف ان هي بتتكلم عن حركة المستندات داخل الشركة . وكون ان هي دورة لان حركتها داخل أي منشأة تتابع دورة الفلوس والأموال داخل الشركة

يعني ايه ياعم انت ...

يعني أنا لم أدفع فلوس علشان أشتري بضاعة وأدفع مصروفات وبعدين أبدأ أبيع وأستلم فلوس البيع علشان تبدأ تاني عملية اني أدفع فلوس وأشتري بضاعة ...... وهكذا

جميع المستندات التي تدل على اثبات جميع هذه الحركات تسمى بالدورة المستندية

وهي عبارة عن ايه :-

---> عند دفع الفلوس يتم تحرير ايصال صرف نقدية معتمد من المدير المالي والمدير العام للشركة ويوقع مستلم الفلوس على الايصال ( هي سايبة ولا ايه )
---> عند شراء بضاعة فهناك فاتورة مشتريات بقيمة هذه البضاعة وإذن اضافة بالمخازن لاثبات استلام البضاعة ووضعها داخل مخازن الشركة ومتنسوش التوقيع والاعتماد من مدير المشتريات والمدير العام
---> عند بيع البضاعة هناك فاتورة مبيعات من الشركة للعميل وكمان اذن صرف من المخازن يثبت أن البضاعة تم صرفها والعميل وقع على أنه استلمها
---> عند استلام فلوس من من أحد العملا أو من المبيعات النقدية يتم تحرير ايصال استلام نقدية ويوقع عليه أمين الخزينة .
---> وهكذا

وإن شاء الله سيتم عمل موضوع خاص لشرح الدورة المستندية داخل الشركات وهيكون فيها تفصيل إن شاء الله .
------------------------------
أسئلة مصلحة خبراء وزارة العدل؟؟

وهي من الطلبات التي للأسف أخرتها كثيرا عن أحبابي اعضاء المنتدى ... ولكن اعذروني لانشغالي الكبير جدا... وآسف مرة أخرى .

الخبراء الماليين والمحاسبين في وزارة العدل ليس اهتمامهم الوحيد على المحاسبة فقط بل اهتمامهم وابداء رأيهم في القضايا المرفوعة لهم ، تتركز على :-
-----> قوانين الضرائب ومحاسبة الضرائب
-----> قوانين الشركات ، واالاختلافات بين الشركاء والشركات بينها وبين بعضها.
-----> قضايا ومواضيع الميزانيات والأرباح والخسائر .( يعني المحاسبة )
-----> قضايا تصفية الشركات
-----> قضايا المتعلقة بالتعاملات بالبنوك وشركات التأمين ( مثل قضايا محاسبة المدينين اللي أخذوا قروض من البنك وتعثروا في السداد)

وبالتالي يتوجب على الخبير أن يكون ملم بما يلي :-
*** بقانون الضرائب على الدخل وخاصة القانون رقم 91 لسنة 2005
*** قانون الشركات رقم 159 لسنة 1981
*** المحاسبة المالية
*** محاسبة الشركات وأعمال التصفية
*** القانون التجاري
*** قوانين التي تحكم البنوك واللوائح التنفيذية للبنك المركزي المصري

والتوفيق لجميع اخواننا بالنجاح ....
-------------------------------

11- ما هي طريقة تقييم المخزون ؟؟؟


هذا السؤال كثيرا ما يرد في أي انتر فيو للمحاسبين ،،، ولكن خلي بالك في سؤال تاني في نفس الموضوع ناس كتير بتتلخبط بينهم وهو ...
12- ما هي طرق تسعير المخازن ؟؟؟

وطبعا الفرق إن السؤال الأول بيتكلم عن طريقة تقييم المخزون والمقصود بالمخزون هنا يعني بضاعة آخر المدة ... يعني لما نيجي نجرد البضاعة طبعا بنجردها كميات ... طب وايه اللي هيحصل بعد كده ؟؟ طبعا لازم ندي قيمة وسعر لهذه البضاعة ... هو ده اللي بنسميه طريقة تقييم المخزون

والطريقة المتبعة والسائدة هنا هي طريقة التكلفة أو السوق أيهما اقل
ازاي؟؟؟؟!!!

يعني بعد ما جردنا نأخذ آخر سعر للبضاعة دي اللي احنا اشترناها بيه ونقارن بينه وبين سعرها في السوق الأقل هو ده اللي احنا هنسعر بيه البضاعة الموجودة في المخازن آخر المدة.

طب ايه معنى السؤال الثاني ؟؟؟

السؤال الثاني بيتكلم عن طرق تسعير المخازن ،، يعني البضاعة لما تخش المخازن بتدخل بسعر الشراء اللي احنا اشترناها بيه وبعد كام يوم نشتري بضاعة تانية ولكن بسعر أعلى شوية وبعد كام يوم تانيين السعر زاد تاني وممكن يقل ( ما هو مفيش أمان اليومين دول ) ، ولكن لما بتتصرف من المخزن بتطلع بأي سعر ؟؟؟ لان السعر مش ثابت كل يوم بيتغير .

وهنا هناك ثلاث طرق لتسعير البضاعة في المخازن وهي :-

أولا: الوارد أولا يصرف أولا :

ايه ده أولا في كله...
يعني البضاعة لما بتدخل في المخازن بسعر نبدا نصرف منها بنفس السعر الأول اللي احنا اشترينا بيه لحد لما تخلص الكمية وبعدين نخش على الكمية والسعر اللي بعده وهكذا

مثلا:
اشترينا 5 كمبيوترات بسعر2500 جنيه للجهاز ودخلوا المخزن
وبعدين اشترينا 3 كمبيوترات تانين ولكن بسعر 2600 جنيه للجهاز ودخلتاهم المخزن
أول ما نيجي نصرف مثلا 4 كمبيوترات من المخزن هيكونوا بسعر 2500 جنية سعر أول بضاعة خرجت
ولو جينا صرفنا 2 كمبيوتر تانين من المخزن هيكون واحد بسعر 2500 وواحد بسعر 2600 يعني نفضل ناخد سعر أول بضاعة جاية لحد لما تخلص الكمبية اللي عندنا

ثانيا : الوارد أخيرا يصرف أولا :

وهي عكس الطريقة الأولى يعني نصرف من المخزن البضاعة بسعر آخر بضاعة دخلت المخزن لحد لما تخلص الكمية وبعدين نخش على الكمية اللي قبلها وهكذا .

مثلا :
في حالتنا السابقة دي
اول لما نيجي نصرف أربع كمبيوترات من المخازن هنصرف 3 كمبيوترات بسعر 2600 جنية وبعدين نصرف كمبيوتر واحد بسعر 2500 جنية يعني صرفنا بآخر سعر دخل المخزن لحد ما خلصت الكمية وبعدين أخذنا بسعر اللي قبله وهكذا
وأول لما نصرف 2 كمبيوتر من المخزن هنصرفهم بسعر 2500 جنيه

ثالثا : طريقة متوسط السعر :

يعني بالبلدي نأخذ متوسط سعر بين اللي الاثنين يعني نجمع السعر الأول + السعر الثاني ونقسمهم على 2

مثلا :
في حالتنا السابقة دي
أول لما نيجي نصرف الأربع كمبيوترات من المخازن نصرفهم بسعر 2550 جنية وهو ده متوسط السعر بين الاثنين حسبناها ازاي كد هو ...

2500+2600
-------------- = 2550
2
ولما نصرف 2 كمبيوتر تانين نصرفهم بسعر 2550برضو
ولمانشتري مثلا 3كمبيوترات تانين بسعر 2700 جنية اذن يتم الصرف بسعر 2625 جنية ازاي

2550+2700
------------- = 2625
2
وهكذا

وهنا نكون عرفنا أيضا الفرق بين المخزون والمخزن :

الفرق إن المخزون ده عبارة عن البضاعة الموجود داخل المخزن آخر المدة
أما المخزن فهو المكان نفس اللي بتتخزن فيه البضاعة يعني لما تدخل فيه بضاعة بيكون مدين ولما بتتصرف منه بيكون دائن
----------------------------------------
avatar
Admin
Admin

المساهمات : 20
تاريخ التسجيل : 28/10/2008
العمر : 30

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://arabgenius.3arabiyate.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: أسئله المحاسبه الجزء الثاني

مُساهمة  ahmed6020 في الجمعة يناير 08, 2010 4:00 am

موضوع جامد اوى ياباشا بس انا مش لاقى أسئله المحاسبه الجزء الاول ياريت لو تبعت اللينك

ahmed6020

المساهمات : 1
تاريخ التسجيل : 08/01/2010

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرابط بتاع أسئلة المحاسبة الجزء الأول أهوه

مُساهمة  MEZO_SICO في السبت يونيو 26, 2010 3:24 pm

http://arabgenius.3arabiyate.net/montada-f1/topic-t5.htm
و لو عايز تسأل في أي حاجة في المحاسبة أنا تحت أمرك

معتز (محاسب قانوني)

avatar
MEZO_SICO

المساهمات : 19
تاريخ التسجيل : 30/10/2008
العمر : 30

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: أسئله المحاسبه الجزء الثاني

مُساهمة  hshtantawy في الثلاثاء نوفمبر 15, 2011 2:55 pm

بارك الله فيك وجزاك الله وجازي كل المشتركين كل خير
علي هذه المعلومات الجيدة

hshtantawy

المساهمات : 2
تاريخ التسجيل : 15/11/2011

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى